30-11-2005 t/m 22-12-2005

Diezelfde dag naar Kampot moesten we over stappen in weet ik veel waar. We kregen een taxi waarvan wij opkeken dat het nog reed. En de taxichauffeur waarvan wij verbaasd waren dat ie nog leefde, want die reed zooooo rakelings. En dan de geweldige gewoonte die men hier heeft als men inhaalt. Toeteren. Nou, trust me alsof ie de hele rit aanstaat, ha ha.

Onderweg nog zo veel mooie dingen gezien. Die schitterende vrijwel onaangetaste natuur, de rijstvelden, de overbeladen wagens die worden voortgetrokken door ossen, de hutjes, de rode ´dirt road´ die je een ander kleurtje geeft. Ja mensen, de charme van Cambodja. Machtig!

Vanuit Kampot hebben we een tour geboekt om met een 4 wheeldrive naar Bokor te gaan. Bokor is een hoge berg, met mooie natuur, prachtige uitzichten, aapies en een geschiedenis. Een geweldige dag!

Uitzicht van Bokor

Een waterval

En de volgende dag gingen we alweer kas. Ja, veel tijd hadden we niet, want time flies. We zouden met een taxi naar Phnom Penh. De hoofdstad van Cambodja. Uiteraard ging dit weer op de Cambodjaanse manier, want de taxichauffeur wilde niet verder gaan dan Kep voor het geld dat we betaalden. Terwijl we van te voren hadden overeengekomen om voor dat bedrag helemaal naar Phnom Penh te gaan. Rip off! De man betaald en maar een bus geboekt. De bus kwam pas over anderhalf uur dus dat was nog ff wachten. Ondertussen genoeg entertainment gehad. We zagen koeien op het strand liggen te zonnen.

En dat terwijl er ook mensen lagen te zonnen, ha ha. Dan heb je nog de vele vrouwen die langskomen om sieraden en tasjes etc. bij ons te slijten. Mannen met motors (is manier van vervoer) die langskwamen om een rit aan te bieden. Je kon zelfs betalen voor ligstoelen, die ff ergens vandaan werden geplukt! Hoezo je wordt gezien als iemand met geld?

In Phnom Penh hebben we ook niet stil gezeten. Daar hebben we voor 1 dag een personal driver ingehuurd. Met de tuk tuk zijn we eerst naar ´The killling fields of Choeung Ek´gegaan waarbij we onderweg nog de koning van Cambodja tegenkwamen in een ouwe 4 wheeldrives en onder begeleiding van politie. De killing fields is erg indrukwekkend. Het is een plaats waar vroeger toen er oorlog was veel mensen zijn gemarteld en uiteindelijk zijn vermoord. Er waren vele massagraven. Ook was er een toren die vol lag met schedels.

Ook zijn we naar het nationale museum en ´the royal palace´ gegaan. Wat ook erg leuk was.

Ook ff met twee monniken op de foto gegaan. Nee, ik stonk niet, maar een monnik mag geen vrouwen aanraken.

Na Phnom Penh stond Siem Reap in de planning. Toen we een stop hadden om onze beentjes ff te strekken, zagen we een gozer met een aparte print op zijn t-shirt. Namelijk 2 grote spinnen die wel op die ´tarantula´s´ leken, maar toen 1 van de pootjes bewoog, kregen we ff een iets andere gedachte. Hij had 2 echte spinnen op zijn shirt. O my god!!!! Alsof het zijn huisdieren waren!!! Als ie maar niet bij ons in de bus zit. Well, guess again. Wel dus. Tsja, hebben we dat ook weer meegemaakt.

Siem Reap ligt vlakbij Angkor. Angkor is een hele ouwe stad gemaakt van vele tempels. Wij hebben hier 2 dagen tempels bekeken. Waaronder de drie bekendsten. Angkor Wat, Ta Phrom en Bayon.

Bayon

Angkor Wat

Een mooi beeld

Na de luie receptionisten van onze guesthouse te hebben betaald en ruim 2 uur op een gammele bus te hebben gewacht….ja, hier moet je echt niet op tijd gaan leven of snel gestresst zijn, want dan is zo´n land echt niks voor je…zijn we naar de grens van Cambodja en Thailand gegaan. Hier mochten we vervolgens ook nog wel zo´n 3 uur wachten op onze stempels, want de computers werkten niet optimaal en het was druk. Met de avondbus naar Bangkok gereden.

In Bangkok hebben Nelleke en ik de opdracht gegeven aan Papa Jim en Andrew om een op maat gemaakte pak te laten maken. Tsja, is niet verkeerd als je in Nederland weer moet gaan solliciteren… Ook hebben we voor de volgende dag een 12 uur durende busrit geboekt naar Chiang Mai. Hier hebben wij een 3 daagse wandeltocht gedaan. Echt onwijs geweldig! Het was een erg stevige wandeltocht waar ik her en der wat blaartjes heb opgedaan, maar dat was het zeker waard. Naast het wandelen hebben we ook op olifanten gezeten. Onbeschrijvelijk!

Het bamboeraften was ook geweldig. Wij zaten natuurlijk op een bamboeraft die zijn mankementen had. Eerst zag je Nelleke, Kitty of mij met een been door het bamboeraft zakken, later viel ie echt helemaal uit elkaar!!! We hebben hem meerdere keren proberen te repareren, maar op het laatst hadden we geen goed touw meer over en zaten we op 2 a 3 bamboestokken elk. Wat hebben wij in een deuk gelegen!! En dan die guide van een van de andere rafts, die nog wel okay was, die hebben wij helemaal nat gemaakt omdat ie ons uitlachte. Dat werd dus een cool watergevecht. Degene die op de goeie raft zaten, konden het niet waarderen dat ze ook wat nat werden. Die waren verder ook niet zo avontuurlijk ingesteld moet ik zeggen. En nou moet je wel wat oppassen met het water, want je wil niet weten wat er allemaal in het water zit. We hebben zelfs een slang in het water gezien! No worries!

Hier was ie nog heel. Wij

zitten op de rechtse raft.

Ons hutje, de 1e nacht.

Na de trektocht hebben we een heerlijke oliemassage genomen. Hemels! Mag ook wel na al dat gereis en die trektocht. Het is zooo vermoeiend. We hebben dus ff een paar relaxdagen ingelast. En we hadden ook de 12 uur durende busreis naar Bangkok ook voor de boeg dus…..

De laatste paar dagen in Bangkok waren gebaseerd op het passen en corrigeren van onze pakken en shoppen. Omdat Nelleke en ik onze broek van het pak graag goed wilden hebben, zijn we uiteindelijk zelfs naar de ´fabriek´ gegaan. Oh, wat erg!! Ongeveer 10 mannen die achter naaimachines zaten uit het stenentijdperk die daar dag en nacht werkten naar het bleek. Er liepen katten met jonkies rond. En sommige katten hadden een staart die op meerdere plaatsen waren gebroken. De mensen waren allemaal wel heel erg aardig. Ze zetten zelfs de tv voor ons aan. Niet dat dat zo geweldig was, want ze zetten van dat Thaise muziek op. Das zooooooooooooo fout! AAAAAAH! Het was wel geinig om proberen mee te zingen met 1 van de nummers toen er tekst onderstond. Ja, we waren moe en melig.

De laatste 2 nachten hebben we in een hotel geslapen. Uiteraard ging dat ook niet van een leien dakje, want het is ook zo moeilijk te begrijpen als wij vragen naar 3 eenpersoonsbedden wat alledrie even luxe is…

Al met al kan ik niet anders zeggen dat dit jaar echt de beste tijd van mijn hele leven is. Het is de beste keuze ever wat ik heb gemaakt en ik gun het iedereen. Het moet eigenlijks een onderdeel van ieder mensenleven zijn. Je leert zo veel, je ziet zo veel indrukwekkende dingen, je maakt zoveel mee en je leert zoveel verschillende mensen kennen. En als je in landen als Cambodja en Thailand bent geweest dan waardeer je het zo wat je thuis hebt. Ik kan nou al zeggen, dat dit echt niet mijn laatste reis is geweest. Er is nog te veel te ontdekken en het reizen is te leuk om te laten liggen.