21-09-2005 t/m 14-10-2005

Hi there!

Na een onwijs leuk afscheidsconcert van Garbage te hebben gezien in Melbourne, heb ik 29 september afscheid genomen van Leendert Pieter en ben ik naar Christchurch (Nieuw Zeeland) gevlogen. Veel mensen zeggen dat Nieuw Zeeland een heel mooi land is om doorheen te reizen en ik ben het roerend met hun eens! Ik ben al begonnen met het maken van foto's toen ik nog in het vliegtuig zat en net boven de westkust vloog.

Garbage concert

First picture of NZ

Second picture

Yep, this is going to be my home for the next 7 weeks. Not bad at all!!

In Christchurch heb ik een buspas gekocht waarmee ik door vrijwel heel NZ kan reizen. Ik ga met de Magic Bus. Het bevalt me erg goed, want daar reizen veel jongeren mee, de chauffeurs hebben allemaal zelf ook gereist en regelen van alles voor me in NZ, als hostels, activiteiten etc. En je reist niet gewoon van A. naar B., maar je stop onderweg ook voor leuke dingen als een lekkere wandel, musea, bezienswaardigheden etc.

Na een paar dagen in Christchurch ben ik via Kaikoura naar Nelson gereist. In de bus heb ik allemaal leuke mensen ontmoet en met hen ben ik naar het Abel Tasman National Park gegaan. Dit is zeker een aanrader! Eerst hadden we een cruise langs de kust. Waar we onder andere deze door water gespleten rots zagen.

Precies door de helft. Hoe krijg je het voor elkaar! Na de cruise van ongeveer een half uur gingen we aan wal en hadden we een hike van 6 uur. Hier hebben we de heel veel mooie stranden, watervallen en beekjes gezien.

Na 'the Abel Tasmanwalk' zijn we even naar Vic's Rose gegaan. Das een kroeg aldaar. En guess what? Toen ik een telefoongesprek voerde met Leendert zag ik de barman af en toe lachen. Ik denk hier moet ik het fijne van weten en ja hoor. Een Nederlander. Hij kwam uit Hoorn. Leuk hoor. Heb verder nog niet zo veel Nederlanders ontmoet hier, terwijl er wel veel moeten zitten. Ik ontmoet veel meer Engelsen.

Na Nelson ben ik naar Greymouth gereisd met dezelfde groep. Onderweg zijn we nog even gestopt bij Buller River om de beentjes te strekken.

Ook zijn we nog in het Paparoa National Park geweest. Daar heb je hele mooie rotsformaties langs de kust waar het water tegenaan ketst. Ze noemen ze ook wel: 'The Pancakes'. Dit vanwege de vele, dunne lagen rots op elkaar.

Eenmaal in Greymouth zaten we in een best wel geinig hostel, want elke kamer was naar een bepaald dier ingericht. Zo had je de beren-, panter-, tijger-, hondenkamer etc. Wij zaten in de apenkamer. Was wel geinig om zoveel mogelijk kamers te bekijken. Diezelfde dag in Greymouth zijn we naar de bierbrouwerij van Monteith's gegaan voor een rondleiding. Natuurlijk mocht je ook alle soorten bier daar proeven en ook je favoriete bier zelf tappen.

Na die biertour zijn we naar een andere bar gegaan waar we de gratis BBQ met 1 gratis pint van Monteith's kregen.

De volgende dag zijn we meteen doorgereist naar Frans Josef. Onderweg zijn we nog naar Hokitika gegaan waar we bij een greenstone fabriek konden kijken en kopen. Dat laatste heb ik maar niet gedaan, omdat ik natuurlijk alleen het duurdere spul leuk vond. En greenstone is al zulk duur materiaal, unreal! In het dorpje Ross mochten we goud zeven voor een bepaald bedrag. Heb ik niet gedaan. Het was al leuk genoeg om er naar te kijken hoe iemand dolenthousiast aan het zeven was. Maar wel voorzichtig want anders verloor je goud en dat ken niet nou!

In Frans Josef heb ik een toptijd gehad!! Is het niet op de gletsjer dan wel in de pub. De eerste dag dat we zouden hiken op de gletsjer was het regenachtig weer en toen we na een uur lopen bij de gletsjer waren aangekomen, bleek dat het te risicovol was om de gletsjer te betreden. We konden weer terug... En terwijl we terugliepen, viel er een heel groot stuk ijs naar beneden. Net dat stuk wat anders onze looproute had geweest...maar goed dus dat het gecanceld werd! Omdat het regende zijn we dus in de pub beland waar ook de locals alla hikingguides kwamen. Was erg gezellig!

De volgende dag konden we wel de 'full day hike' doen. We hadden dit keer een mooie blauwe lucht dus dat was toppie! De meesten waren wel ietwat moe van de avond ervoor, maar dat gevoel werd maar snel aan de kant gezet. Was wel lachen dat 1 guide zijn tekst dus helemaal kwijt was, die ochtend. Hoe zou dat toch komen, ha ha. Met hem zijn we ook de gletsjer opgegaan, want het is een onwijs toffe kerel.

De gletsjer op de rainy day.

Ik na een eindje lopen op de gletsjer.

Ik in actie!

Grote deel van de groep

De volgende dag zijn we via een aantal mooie lakes in Queenstown aangekomen.

Lake Hawea

Vlak voor Queenstown was er nog een stop waar je kon bungeejumpen. Wereld's eerste bungeejumpplaats: The Kawarau Bridge. 43 m hoog. Een paar dagen terug was ik van plan om dat op deze dag te gaan doen, tsja, als je er dan toch heen wordt gereden... Maar het was de dag ervoor iets te laat geworden dus heb ik me laten inboeken voor de volgende dag.

Nou, dit was zoooooo onwijs gaaf!! Ik was er helemaal klaar voor! Iedereen zei ook wat sprong je snel, ha ha. Je moet ook niet twijfelen, want dan komt er ook niks van. Je moet het willen. Het was een heerlijk gevoel, maar ik vond het toch wel wat aan de korte kant. Die 'freefall' mocht van mij wel wat langer duren. Dus besloot ik om me ook maar op te geven voor 'The Nevis'. Dat is de 1 na hoogste bungeejump ter wereld. 134 m. De hoogste schijnt in Afrika te zitten met maar liefst 200 m. Ik wilde heel graag de volgende dag springen, want dan zou John, een Ierse gozer, hem ook doen. Nou, dit was een perfecte jump!! Een 'freefall' van 8.4 seconden! WICKED!!!! Hier heb je echt het gevoel dat je vliegt! Hier een paar coole foto's.

Hier doen ze de bungeekoord aan mijn benen vast.

I CAN FLY!!!

Van 'n afstandje

Was erg tof om te doen! Je moet het wel 100 % zeker van te voren weten dat je dit aandurft, want als je niet jumpt, krijg je vouchers die je in de bungeejumpwinkel mag besteden. Kijk ik heb dit T-shirt en deze tig ansichtkaarten gekocht omdat ik niet gesprongen heb! Klinkt erg geweldig....Aghrum. Ik hoorde van 1 van de medewerkers daar dat per groep die hier komt om te springen altijd 1 niet springt. WOW!!!!!

Naast het feit dat Queenstown een geweldige stad is voor extreme sporten....staat het ook erg goed bekend om het uitgaansleven. En ja, dat is helemaal waar. Hier ben ik met the gang op stap.

Op stap en dan aan de thee??? Ha ha, ja zo lijkt het inderdaad, maar in de World Bar serveren ze theepotten waar shots in zitten. Zo'n 20 shots per theepot. Iedereen kocht een theepot met een andere smaak zodat we ze allemaal uit konden proberen. Was wel heel erg leuk.

Dit zijn John (guy van de
bungeejump) en ik.

Eergister zijn we met een groot deel van de groep naar Milford Sound geweest. Dat is een heel mooi natuurgebied....naar het schijnt. Toen wij er waren, was het er erg regenachtig, mistig, bewolkt, whatever!! Het zicht was niet veel. En nou staat Milford Sound bekend om zijn 300 dagen regen per jaar, maar dat het bij ons nou net zo slecht moest zijn..... Om jullie een idee te geven....

Aan het einde van de cruise werd het weer wat beter, of course. Maar toen was het alweer tijd om met de bus terug naar Queenstown te gaan. Maar ik kan best geloven dat het 'stunning' is als het mooi weer is. Al regend het! Als de wolken maar niet over de bergen glijden dan wordt de schoonheid verborgen. Wat zeg ik dat toch weer mooi!

De groep waar ik mee aan het reizen was, hebben Queenstown al weer verlaten. Zij hadden niet zo veel tijd meer over. Ik blijf nog wel ff hier hangen. Het bevalt me hier wel. Ik ga morgen een halve dag paardrijden door het gebied waar onder andere 'The Lord of the Rings' is opgenomen. Volgens een man uit mijn hostel moet het heel mooi zijn, want je krijgt een paard die bij je past qua rij ervaring enzo en je mag door rivieren heen.... Klinkt niet slecht. Verder ga ik in Queenstown nog Canyonswingen (soort en met bungy), riversledgen (met een bodyboard over een rivier glijden) en nog ff go-karten. Dan vindt ik dat ik ook wel weer genoeg geld heb gespendeerd hier o, want het is hier wel ERRUG duur! Dan ga ik via de oostkust naar het noordereiland. Tsja, we moeten de gang erin houden, he?