Jamaica

Jamaica was voor ons ‘the place to be’ om onze huwelijksreis te vieren. Het duurde even voordat we in het hotel waren, maar na ca 18 uren reizen waren we eindelijk daar! Het hotel bevindt zich vlakbij het dorp Ochio Rios. Een hotel dat eigenlijk een dorp op zich is! Door al het reizen was ik best wel gaar en wilde ik zo snel mogelijk naar de kamer. Om al die andere mensen voor te zijn bij de receptie en een extra mooie kamer te regelen, bedacht ik de strategie om snel te bus uit te gaan en naar de receptie te lopen. Marinos kon zo in alle rust de koffer uit de bus pakken. Ik kwam bij de receptie en gaf aan dat we op huwelijksreis waren…of hij een kamer met (zij)zeezicht voor ons heeft. Helaas waren alle kamers met zeezicht al vol. Wel hebben we een upgrade gekregen. Het was een kamer met extra’s als bijvoorbeeld: Jacuzzi (valt zeker wat van te zeggen), grotere ruimte, vlakbij het strand, met zithoek en een super super King size bed. Het bed is zo groot dat wij elke ochtend eerst een meter op het bed moesten kruipen om eruit te komen!

De eerste volledige dag hebben wij het hotel een beetje verkend en zijn wij ook naar de meeting gegaan van de hostess. Zelf als hostess zijnde ben ik natuurlijk nieuwsgierig hoe zij dan haarzelf en de informatie over Jamaica zou presenteren. Ze deed het best aardig en zat vol grapjes. Wel zag ik twee dingen waarvan ik denk dat gasten daar over zouden kunnen vallen. En sommige ‘lieftallige gasten’ die ik soms heb, zouden hier met alle ‘liefde’ een brief over schrijven. Ik denk dat deze hostess hier niet zo veel last van heeft aangezien Jamaica het land is van ‘No problem, man!’ Gedurende de hele dag kun je dat geregeld horen. Prima uiteraard…zolang er niets loos is. Marinos en ik wilden voor de 2 weken dat wij op Jamaica zijn graag een kamer met ‘iets van zeezicht’. Daarom zijn we maar liefst 3 keer naar de receptie geweest om te informeren. En al was het toegezegd dat we iets konden krijgen, was het toch allemaal weer vol en konden we morgen terugkomen ‘no problem, man, tomorrow!’ Ditzelfde ook met de jacuzzi die niet werkte. Marinos die er een feest van maakte om ook veel ‘no problem, man’ en ‘jah, man’ te zeggen, begon er een probleem van te maken en toen was de jacuzzi binnen de dag gemaakt. De kamer lieten we maar voor wat het was, uitpakken die handel! De Jamaicanen zijn uiterst vriendelijke en behulpzame mensen. Binnen in het hotel, maar ook daar buiten. De mensen van het entertainment team spanden de kroon en hebben ons verblijf heel erg aangenaam gemaakt! Spelletjes op het strand, spelletjes in het hotel (win rum!), strandfeesten en ook elke avond entertainment op het podium in de vorm van lollige spelletjes met gasten tot aan dans- en zangvoorstellingen! Ook hebben we onszelf goed vermaakt. Circa 50 meter vanaf het strand hadden we een heel mooi koraalrif met vissen in verschillende maten en kleuren. Hier hebben we ook een blauwe zeester, zeeslang, soort en met duizendpoot, kalamari’s en roggen gezien. Elke dag kwamen we weer iets nieuws tegen wat het snorkelen zo leuk maakte! Marinos wilde graag een keer het zeilen proberen. De eerste keer is hij alleen gegaan, want na 3 dagen regen wilde ik eerst de zon zien! De tweede keer ben ik meegegaan en vond ik het allemaal toch best eng. Marinos had het nog niet helemaal onder de knie waardoor we soms heel dicht bij koraalriffen kwamen of bijna omsloegen. De keren daarna is hij dan ook maar lekker alleen gegaan totdat ik het weer aandurfde en toen was het heerlijk! Hij wist precies wat hij moest doen en bracht ons tussen de koraalriffen door bij een ander strandje. Enkele mensen waren ook naar dit strandje gezeild en we wilden kijken wat het daar allemaal deed. Al snel werd ons duidelijk dat ze daar illegaal aan het ‘roken’ waren. Eenmaal terug bij het hotel bleek dat dit strandje onder de lokale bevolking ‘farmacy beach’ heet. Laatste keer dat wij daar komen, ha ha! Verder zijn we ook nog actief geweest met tafeltennis, de waterfiets, kano en wilden we wat meer van Jamaica zien middels excursies. We hebben twee excursies gedaan waarbij wij het Noorden, midden en de Oostkant van het eiland hebben bekeken. We zijn begonnen bij een klein schooltje voor kinderen vanaf 4 jaar. Onze hostess en nog een paar Nederlandse dames sponsoren dit schooltje en hierdoor mochten wij met de excursie daar even om het hoekje kijken. Ook weten wij nu hoe het er aan toe gaat op een koffie- en fruitplantage en zijn we diep in de jungle geweest! Het is een supergroen eiland met veel watervallen en rivieren. In de ‘Blue Mountains’ van Jamaica zijn we bij een dorp geweest waar de Maroons wonen. Maroons zijn (inmiddels vrije) slaven die ooit uit Afrika zijn gekomen. Wij mochten daar een kijkje gaan nemen in het museum dat ze hebben opgezet, zodat wij wat meer van hun geschiedenis kunnen leren. Hier in Charles Town hadden we ook een typisch Jamaicaanse lunch bestaande uit o.a. broodvrucht, gefrituurde banaan en aardappelschijfjes, kokosnootsausje, Ackee fruit geserveerd in een halve kokosnoot. In de andere helft van de kokosnoot kregen we sap geperst van meerdere verse vruchten. Heer-lijk! Met de andere excursie zijn we bij een Blue Lagoon en Frenchman’s cove (tropisch strand) geweest. De plek waar ook Tom Cruise en Cameron Dias even gefilmd hebben voor de film ‘Knight and Day’. Mooi, maar het regende veel die dag dus de kleurverschillen in het water waren niet zo mooi als wanneer de zon er zou zijn. Het bambooraften was ondanks de tropische regen, een hit! Een ontzettend leuke ervaring was dat! Via de Rio Grande gingen we dwars door de jungle en na ongeveer 2 uur kwamen we uit bij de kust. De tijd vloog naar mijn idee om!

We wilden ook graag het dorpje Ochio Rios gaan bekijken. Dit was een paar kilometer verwijderd van het hotel dus we dachten een taxi te nemen. Alleen vonden we de taxi vanuit het hotel wel erg duur met 35 dollar. De rit duurt misschien maar 5 minuten! Bij de entree van het hotel overwogen wij om te gaan wandelen. Zo zie je alles ook in alle rust om je heen. Een taxichauffeur zag dat en bood ons aan om voor 20 dollar (heen en terug) te rijden. Nog redelijk wat geld, maar vooruit. Eenmaal in Ochio Rios werden we door de taxichauffeur bij de toeristische winkels uitgezet. Prima, maar we wilden ook even verder kijken. Het leek ons namelijk ook wel leuk om naar het strand van Ochio Rios te gaan en daar te gaan snorkelen. In de hoofdstraat van Ochio Rios werden we tig keer gevraagd of we een taxi wilden hebben, of we binnen in hun winkel wilden komen en of ik mijn haar vol vlechten wilde hebben. Nee, dank u. Een taxichauffeur die we hadden afgewezen, vroeg ons waar we naartoe gingen. Nou, die kant uit…rechtdoor. Ow toevallig hij ook… Hmm. Hij bleef maar praten en vertelde ons dat hij ons het James Bond Beach wilde laten zien. Ik dacht nog, dat kan toch niet dat is niet vlakbij. En al snel liepen we door een restaurant en kwamen we uit bij het terras. ,,Kijk, het James Bond Beach’’, zegt hij. Maar er is geen strand?! ,,Ja’’, zegt hij, de film is hier opgenomen’’. Tuurlijk… Hij wilde ons ook een botanische tuin laten zien. Dit bleek een paar planten in het restaurant te zijn. Niet boeiend!! Naderhand kwam de aap al uit de mouw. Hij wilde fooi hebben voor wat hij ons had laten zien. Vraag mij niet waarom we zijn meegegaan, maar we hadden ‘gelukkig’ geen klein geld mee en wimpelden hem af. Het land is arm. Dit tegenover de rijken. Je ziet de grote verschillen overal. Van luxe villa’s voor filmsterren tot aan een hok waar een hond zich de rug voor zou keren, maar mensen hun huis noemen. Mensen met een dikke auto onder de kont en mensen die met hun boodschappen op het hoofd langs de kant van de weg wandelen. Reden dat de lokale mensen proberen van alles voor je te doen of aan je te verkopen. Ondanks de armoede vonden wij dat Ochio Rios ook niet echt iets uitstraalde dus zijn we weer naar ons hotel gegaan. Naar ons idee een betere plek om de dag te spenderen. Lekker languit op een zonbedje met een pina colada in mijn ene hand, in de andere hand mijn i-pod en kijkend naar Marinos die actief aan het zeilen is. Een huwelijksreis waar we ontzettend van hebben genoten. TOP!