Mijn eerste aankomst

Vanaf het moment dat ik de meiden van Thomas Cook heb leren kennen, heb ik het gevoel alsof ik voor Thomas Cook werk. Oad Reizen? Wie is daar de hostess voor? Ik leerde Tanja (secretaresse van de Duitse Thomas Cook), Alexandra (gids), Samantha (NLse hostess) en Kelly (Belgische hostess) al snel kennen doordat we steeds excursies met elkaar deden (naast die luidruchtige Engelsen). En al snel kwam daar ook Jitty bij. Jitty is Fries!!! Toch spreken we steeds Nederlands tegen elkaar ivm de anderen. Slechte start eigenlijks, want straks dan spreken we nooit Fries hier, haha. Maar enfin, elke keer als we ons voorstelden aan mensen dan wilde ik bijna Thomas Cook zeggen en als iemand de groep voor stelde dan was het ‘de Thomas Cook groep’….uhm…ow, nee, Afke werkt voor Oad Reizen, maar zo voelt het niet. Ze hoort bij ons. Ze wilden mij zo wel aannemen, want ze zochten ook nog iemand. Laten we dat maar niet doet. Dat zal de O.A.D. niet zo leuk vinden.

Een van de excursies die we gedaan hebben is Olympia. Olympia is een dorp op het vaste land waar een archeologisch gebied naast ligt. Hét gebied waar de Olympische Spelen zijn ontstaan en waar de Spelen vroeger werden gehouden. Ik heb nu ineens de neiging om mijn hele riedeltje op te dreunen wat ik al 6 keer tegen mijn groepjes gasten heb gezegd over deze excursie. Laten we dat maar niet doen, ha ha. Maar ik vond het wel heel erg mooi om dit te zien en te horen wat er vroeger allemaal is gebeurd. Die dag hadden we ook een hittegolf in Griekenland en kwam de temperatuur boven de 30 graden uit. Dat in tegenstelling tot de 20 graden dat we eerst hadden.

Ook hebben we de jeepsafari gedaan. Ik heb wel meerdere jeepsafari’s gedaan, maar deze vond ik toch wel erg tof. Je ging niet af en toe maar juist vaak off-road en dan ook niet al te rustig door de bochten en over de hobbels heen…maar met een lekkere vaart. Dat er zo’n dikke stofwolk achter de jeep verschijnt en wij lekker door de jeep heen vliegen. Erg leuk! Met deze jeepsafari zagen we ook hele oude dorpjes waar een touringbus met geen mogelijkheid doorheen kan. De blauwe grotten van Skinari en ook het scheepswrak kwamen aan bod. Dit scheepswrak zul je overal op ansichtkaarten tegenkomen hier. Het is de attractie die je niet mag missen. En met reden!! Wat is het daar schitterend mooi!! Je kan niet met de auto bij het strandje komen. Alleen maar via het water als het weer het toelaat, maar wij kwamen bij een heel mooi uitkijkpunt. Je zag het scheepswrak op een parelwit kiezelstrand liggen, omringd door hoge kliffen en water dat van helderwit, naar lichtblauw, turquoise naar donkerblauw gaat. Simpel gezegd, wauw!! Je waant je helemaal in de tropen. Wederom een geweldige dag!!

Een dag waar ik mij helemaal bij heb kunnen uitleven is de dag dat er Griekse avond was. My o my. Met de bus werden we naar het dorpje Kambi gebracht we een hele mooie zonsondergang konden bekijken. Daarna zijn we aan tafel gegaan en kregen we een heerlijke Griekse maaltijd voorgeschoteld. Dit allemaal onder het genot van Griekse muziek, Griekse dans en Griekse wijn…. Na het hoofdgerecht werden we door de dansers uitgenodigd om mee te doen. Jitty en ik zaten vooraan dus wij werden steeds naar voren gehaald en dit vonden we ook helemaal geen probleem!! We hebben lekker de Syrtaki staan dansen, even later de polonaise (he he) met een grote groep (zie de Engelsen erbij….) en daarna nog meer lol en dans.

Uiteraard komt er een einde aan de dikke lol en begint de echte harde realiteit. Werken voor Oad Reizen, Hotelplan en een heel klein beetje voor

Bex. Niet dat ik alles last-minute wilde doen, maar de meeste informatie die ik nodig had om een en ander uit te werken, kwam helaas wel last-minute. Drie dagen voor mijn eerste aankomst, had ik eindelijk de lijsten weten te bemachtigen met daarop mijn eerste gasten. De dames van Thomas Cook hadden op de eerste vlucht rond de 40 mensen, verspreid in een paar hotelletjes, en daar had ik eigenlijks ook wat op gehoopt. Niets was minder waar. Mijn aankomst was meteen maar liefst 90 mensen, kris kras verspreid over het eiland en in tig verschillende hotels, appartementen en zelfs villa’s. Dat was dan toch nog even slikken en hard aanpoten. Bezoekschema opstellen (eerst maar voor deze acco’s wie weet waar ze de volgende week in verspreid zitten), informatiemappen aanpassen, enveloppen schrijven, excursie programma opstellen en ook plattegrondjes aanpassen. Maar ook restaurants checken. Welke zijn er open gegaan? Mijn conclusie…nog steeds geen enkele. Behalve in Zakynthos-stad. Gaat er openbaar vervoer naar de hoofdstad? Nee. Nederlanders zijn dol op bussen ivm lage kostenplaatje… Gelukkig zie ik iemand die fietsen verhuurd, heeeeieee!!, maar dat vinden Nederlanders dolletjes!! Meteen naar binnen gehuppeld om daar zaken mee te doen! Ook heb ik mij in de meeste hotels voor kunnen stellen en informatiemappen kunnen neerleggen. Een aantal waren nog dicht….als dat maar goed komt….

Afgelopen zaterdag was mijn eerste aankomst. Helemaal ontspannen wachtte ik mijn eerste gasten op. Ze kwamen er wat langzaam uit. Toen kreeg ik een koppel bij me, die een auto hadden gehuurd via NL, last-minute. Geen probleem, leg wel ff uit hoe ze moeten rijden. Komt daar niet de hele garde Oad gasten ineens uit de aankomsthal… Ik blijf kalm en hou mijn fatsoen door verder te gaan met het uitleggen van de route. Daarna de rest geholpen. Op een gegeven moment miste ik circa 12 mensen en het werd rustig in de hal. Ik denk ff via een zijdeurtje gluren of er mensen zijn bij de bagageband. Er was alleen maar stilte. Geen kip te zien. Ik op naar de bussen toe. Gelukkig had ik daar weer mensen gevonden. Op 1 gezin na. Nog maar een keer de luchthaven af… Gelukkig is de luchthaven makkelijk te overzien, want hij is ieniemienie klein. Geen gezin te zien en niemand reageert op de naam die ik door de hal roep. Prima, we gaan!! Alles ging verder op zijn gemakje, alsof ik dit werk hier al maanden doe. Ook mijn info’s gingen prima. Diezelfde dag had ik er 4 ingepland en voor de dag erop nog eens 2. Bijna iedereen kwam op mijn info. Ik had ze dan ook al klaargestoomd in de bus met mijn verhaal over het Paasfeest wat hier de afgelopen dagen al gaande is en dat ze voor leuke tips om dit feest mee te maken maar op de info moesten komen en natuurlijk vanwege het feit dat er zo weinig restaurants open zijn. Ik miste natuurlijk nog dat ene gezin dat spoorloos was bij de aankomst, maar ik had een info in datzelfde hotel dus informeerde ik even bij de receptie of ze waren aangekomen. Jazeker en ze zaten al een half uur te eten. Ik zag ze zitten in de eetzaal. Ze waren klaar met eten. Ha ha, die zijn van mij!! Ik liep naar ze toe en vroeg of ze mij gemist hadden op de luchthaven, want ik miste hun wel! My god, mijn knalgele uniform kan je niet over het hoofd zien, maar ik houd me ff onnozel. Ze wisten niet dat er een bustransfer bij in begrepen was. Jazeker, dit staat in de brochure vermeld. U had hier ook voor betaald. Mochten ze de volgende keer weer op eigen gelegenheid gaan of ze zich dan even bij mij wilden afmelden, want anders staat een bus vol mensen te wachten. De mensen zijn weer goed geïnformeerd en toch voelt het ook een beetje als sweat revenge als ze tig keer hun excuses aanbieden, he he. Maar al met al toch wel wat op zijn plaats, aangezien in dit geval de beide bussen moesten wachtten. Dat is standaard … mensen die je mist, zitten altijd in de bus die eigenlijks als eerste weg kan. Maar deze mensen hebben het helemaal goedgemaakt door meerdere dagen een auto te huren en ook nog een dag de fiets. Dat fietsenverhuur ging zoiezo heel erg goed. De paar excursies die van het gehele programma gingen, had ik ook nog wel redelijk verkocht. Afke is weer helemaal happy en na mijn eerste uurtje strand in Kalamaki (niet zonnebaden dat is nog wat te fripsjes), bereid ik me al weer geestelijk voor op de komende week. Deze staat al weer mega volgepland.