Week 5 Tenerife

Gelukkig Nieuwjaar!! Ik hoop dat jullie allemaal een heel mooi uiteinde hebben gehad!! Van een aantal mensen had ik begrepen dat het erg mistig was in Nederland. Zonde van het vuurwerk, zeg!

Jildou en ik zijn die avond uit eten geweest met wat mensen die wij via het werk hebben leren kennen. Rond de klok van 11 was iedereen actief bezig met het bellen en smsen naar Nederland toe. Wij moesten toen nog 1 uurtje wachten, want wij leven hier een uurtje eerder. Toen het voor ons ook twaalf uur was, gingen Jildou en ik aan de druiven. Het is de Canarische traditie om per klokslag een druif te eten. Dit moet veel geluk brengen in het nieuwe jaar. Draag je ook nog rode lingerie dan wordt het helemaal een geweldig jaar. Iedereen bleek zwart ondergoed aan te hebben en aangezien ik voorgaande jaren ook wel eens een andere kleur ondergoed aan heb gehad...gok ik het er maar op. Helaas was er geen klok in het restaurant dus hebben we de druiven maar zo snel mogelijk naar binnen gewerkt rond 12 uur, ha ha. Na iedereen een gelukkig nieuwjaar te hebben gewenst, zijn we naar de boulevard gerend. Vanaf daar konden we heel mooi het vuurwerk zien en hadden we heel even echt een gevoel van oud & nieuw. Het is toch anders dan wanneer je het thuis viert. Na het vuurwerkspectakel zijn we terug naar het restaurant gegaan om daar de oliebollen meester te maken. Vandaar uit zijn we naar Magic gegaan. Een chique tent met hippe muziek. We konden onze draai daar niet helemaal vinden dus besloten we naar de Flying Dutchman te gaan. Daar waren nog meer bekenden dus dat was wel gezellig. Toch hield ik het wel snel voor gezien. De wekker ging die dag voor mij al om 04.40 uur. Ik had een vroege transfer en daarna heb ik ook geen moment stil gezeten. Jildou en ik zijn om een uurtje of half 3 huiswaarts gegaan.

Om 1 januari niet helemaal aan mij voorbij te laten gaan, had ik de wekker gezet om 12 uur. Na wat lekkere croissantjes bij Jildou te hebben gegeten, zijn we richting Playa de la Arena gegaan. We wilden in eerste instantie gewoon in Costa Adeje naar het strand gaan, maar op de een of andere manier was het weer eens bewolkt. Wij weten inmiddels wel beter en zoeken de zon dus op. In Playa de la Arena scheen het zonnetje volop en hebben we heerlijk op het strand kunnen relaxen. Jildou heeft heel dapper een nieuwjaarsduik in het koude water gemaakt. Ik heb mij heel sociaal opgesteld en heb daar foto´s van gemaakt. Zo hoefde ik het water niet in, he he.

Onze eerste officiele stranddag was echter vorige week zondag pas. Costa Adeje was natuurlijk weer eens bewolkt. Dat is standaard geloof ik als wij even vrij hebben, maar wij geven niet zomaar op!! Wij zijn naar El Medano gereden waar het zonnetje wel scheen! El Medano staat bekend om het kite- en windsufen. Eenmaal aangekomen, zijn wij ook meteen richting de surfboys gegaan. Wij wilden wel genieten van al dat Spaanse schoon dat zo lekker actief bezig was. Helaas staat El Medano dus ook bekend om zijn windkracht en was het iets te fripjes om daar te gaan liggen. Na een lekkere strandwandeling zijn wij tussen de toeristen gaan liggen waar we heerlijk zijn weggedoezeld. Even later zijn we op een terrasje gaan zitten en hebben we daar onder het genot van een lekker bakje koffie en een crepe de zonsondergang bekeken. Wat kan het leven toch ongelovelijk zalig zijn!! Deze dag heeft ons zo goed gedaan! Na al die drukke dagen zijn we weer helemaal bijgekomen! Dit is het waar we het voor doen! We zijn ook zo benieuwd waar wij komende zomer heen gaan! En wat we daarna gaan doen! We weten allebei dat we dit werk niet eeuwig zullen doen. Ook wij willen natuurlijk eens vastigheid. Een eigen huisje met zelfgekochte spulletjes, een leven in 1 land. En als het mee zit met een man, kinderen en dieren. Oftewel huisje boompje beestje. Nu nog niet, maar het trekt ons wel. We zien wel hoe het leven verder zal verlopen. Ik heb al zo vaak geroepen dat ik zus of zo wil en dan neemt het leven toch een andere wending. Maar net wat voor opties je hebt en welke keuze je maakt.

Wat baalde ik weer even toen ik Teide Tours (de busmaatschappij waar wij mee werken)belde. Kreeg ik een man aan de telefoon die alleen maar Spaans kent. Mijn Spaans is nog steeds waardeloos! Nou, ben ik ook niet actief bezig met leren. Wel gebruik ik de beginwoordjes die ik in mijn dagelijkse leven opvang zoals: hallo hoe ist, bedankt, graag gedaan, lekker ding, etc. Maar in het Spaans vragen of hij mijn bus even terug naar het vliegveld wil laten rijden omdat hij mij vergeten is mee te nemen, ging me even wat te ver. Ik had aardig wat gasten aankomen. Er waren 2 vertrekkende busjes en 2 mensen gingen met een huurauto naar hun hotel toe. 1 bus kon niet op tijd zijn en de man van het autoverhuurbedrijf was ook nergens te bekennen. Toen ik alle mensen in dat ene busje had die wel aanwezig was, besloot ik hier de welkomstenveloppen uit te delen en deze bus weg te praten. Toen deze weg was, kwam de andere bus aankakken. Ik zal het nooit vergeten busnummer 233. Ik had de mensen op 1 punt bij elkaar laten staan, zodat ik ze in 1 keer kon aanspreken als de bus er was. Natuurlijk zijn het Nederlanders en Nederlanders doen wat ze zelf willen. Ik miste dus een aantal mensen. Eerst de buschauffeur het lijstje met de hotels maar gegeven, zodat hij de koffers van de mensen die er wel waren alvast kon inladen. Ik terug naar uitgang van de luchthaven met mijn Oad/Hotelplan bordje. Op zoek naar nog wat gasten. Ik wist nog een aantal mensen op te sporen en zou even later met deze bus terug naar Las Americas gaan om daar te mensen bij hun hotels af te zetten. Natuurlijk waren de mensen van de huurauto er ook nog. Die flippo van het autoverhuurbedrijf was er nog steeds niet. Maar weer belllen. Hij komt er zo aan. Ik vertelde de mensen dat mocht hij niet komen .... dat ik dan ander vervoer voor hen zou regelen. Ze moesten me dan maar even bellen. Ik snel terug naar mijn bus. Je mag je gasten namelijk niet te lang laten wachten. De buschauffeur dacht waarschijnlijk hetzelfde. Pleite was hij. Uiteindeijk heeft Jildou, die wel wat Spaans kan, Teide Tours gebeld en hen uitgelegd dat ik nog mee moest. De bus kwam terug. Tegenover de gasten maakte ik er een grapje van en men kon het wel waarderen. Dit zullen ze niet snel vergeten: Afke, de hostess van Tenerife, die door de buschauffeur is vergeten. Toen alle gasten waren afgezet, bood de buschauffeur zijn excuses aan. Aan de ene kant snap ik niet hoe hij weg kan rijden, want hij wist niet dat 2 mensen niet met de bus mee zouden gaan dus die moest hij gemist hebben en je gaat nooit zonder een ´seintje´ van de hostess weg. Aan de andere kant vond ik het wel humor, ha ha.

Gisteravond zijn we naar de haven van Los Cristianos gegaan. Hier begon een optocht met allerlei cartoonfiguren als: Mickey en Minnie Mousse, Spongebob Squarepants, Spiderman, Goofy, etc, maar bijvoorbeeld ook engeltjes, een herder en allemaal geiten, een treintje vol met kinderen die snoep uitdeelden en uiteraard de 3 koningen op hun kamelen. Vandaag is het namelijk de dag van de 3 koningen en dit wordt de avond ervoor in meerdere plaatsen gevierd met een optocht. Driekoningen is een Christelijke feestdag waarbij Jezus Christus wordt vereerd. Het is voornamelijk een kinderfeest net zoals wij Sinterklaas hebben. Alle mensen van jong en oud genoten van de optocht en van al het snoepgoed dat werd gestrooid. De tocht ging door een deel van Los Cristianos en eindigde bij het plein waar de kerststal stond. Nadat de 3 koningen de kerststal hadden bezocht, gingen ze op hun troon zitten en werd er vuurwerk afgestoken.

Vandaag zijn we naar het plaatsje Candelaria gegaan waar een basiliek staat met de zwarte madonna. Zo enthousiast dat we waren met het mooie weer en besloten hadden om de korte broek maar eens aan te trekken, bedachten we ons ter plaatse dat je zo niet een kerk in mag gaan.... Toch hebben we daar even door de smalle straatjes gewandeld en van het uitzicht genoten. Guimar stond ook op de planning. Deze plaats ligt meer landinwaarts en staat bekend om de piramides, die gemaakt zijn door de oorspronkelijke inwoners van Tenerife, de Guanchen. Deze piramides, gemaakt van losse stenen en aarde, zijn (naar men zegt) plaatsen om de zonnegod te aanbidden. 10 euro entree vonden wij te veel dus hebben we een kiekje gemaakt tussen de planten door en besloten we terug te gaan naar Las Americas. Daar hebben we op het terras van Hooters een broodje gegeten en van de surfers in het water genoten. Het zonnetje scheen wonderbaarlijk genoeg dus ook nog even het strand meegenomen!! Ik vind het heerlijk om die surfers zo bezig te zien. Ik moet echt weer eens een surfles nemen, zodat ik ooit in mijn vrije tijd zelfstandig kan surfen.