Winteractiviteiten op Zakynthos

Het zomerseizoen begint pas over anderhalve maand, waardoor Marinos en ik nog volop vrije tijd hebben. Aan het begin van de dag zijn we altijd aan het brainstormen. Wat gaan we doen vandaag? Van ons beiden doe ik het meeste brainstormwerk. Marinos is de rust in de winter wel gewend. Ik daarentegen kan niet zo lang stilzitten. Marinos heeft natuurlijk het voetballen waarvoor hij zich elke dag inzet en ook de Grieken onderling bezoeken of helpen elkaar. Zo was Marinos laatst bij zijn beste vriend, Ilias. Ilias heeft samen met zijn ouders en broer een groot stuk grond gekocht en bouwen daar momenteel een prachtig huis! Ilias zijn ouders komen op de benedenverdieping te wonen en Ilias en zijn broer op de bovenverdieping. Op de eilanden en het platteland is het heel gewoon dat een familie heel vlak bij elkaar woont. De families zijn hier ontzettend hecht! In de grote steden is het vlak bij elkaar wonen erg lastig, maar ook daar loopt men regelmatig bij elkaar over de vloer.

Toen Marinos een paar dagen bij Ilias heeft geholpen met klussen, ben ik een keertje die kant uitgefietst. Het is tenslotte regelmatig mooi weer (denk aan ca 18-22 graden) en ik kon wel wat beweging gebruiken. Van Makis mocht ik zijn stoere mountainbike wel lenen dus ik kon mooi op pad. Via allerlei landweggetjes ben ik van Gaitani naar Mouzaki gefietst (ca 9 km). Ik had er zoveel plezier in dat ik er in 20 minuten was! En ik heb mijn ogen uitgekeken. Veel mensen waren namelijk actief bij hun huis. De was werd opgehangen, hekken werden geverfd, opritten werden mooi gemaakt, kinderen die buiten speelden, huizen die werden gebouwd, een oude man die takken verbrandde…dit alles, de frisse lucht, mooie groene natuur en het fietsen deden mij goed. Na mijn bouwinspectie bij Ilias zijn huis wilde ik nog wel een stukje verder fietsen, maar het weer veranderde een beetje. De zon ging weg en het begon harder te waaien. Ik besloot om weer huiswaarts te gaan en een volgende keer naar Agios Sostis te gaan fietsen. Uit nieuwsgierigheid ben ik al bij bijna al de badplaatsen geweest. Per auto zijn Marinos en ik al even in Laganas en Kalamaki geweest. Ik weet dat daar nu helemaal niks te doen is. Er zijn geen toeristen, er is geen muziek, geen restaurants of bars zijn open. Alles zit potdicht. Maar ik wilde gewoon even om het hoekje kijken, omdat ik er gedurende de Zomer natuurlijk erg vaak ben. We blijven er niet zo lang maar zijn er in ieder geval even geweest. Ook Argassi en Vassilikos moesten er aan geloven. We zijn even door Argassi heen gereden toen we naar Gerakas zijn gingen. Ik vind de weg van Vassilikos altijd erg mooi. De grote villa’s die er staan, uitzicht op allerlei mooie strandjes met helderblauw water, de begroeide heuvels…ik blijf erbij Zakynthos is een prachtig groen eiland. Een verbazing treft mij. Al vanaf de allereerste keer dat ik de weg van Vassilikos heb genomen, waren er wegwerkers bezig om iets te maken aan de zijkant van de weg. Vraag mij niet wat ze doen of wat het is geworden, want het is nu na 2 jaar is het nog niet af. Om het even erger te maken…het betreft maar een stuk van maximaal 15 meter. Ik kan er wel om lachen. Eenmaal bij Gerakas aangekomen, dacht ik dat ik een leuk wandelpad had gevonden. Helaas hield deze na ca 150 meter op en zijn we heerlijk op het strand uitgewaaid.

Ook heb ik Tsilivi onder de loep genomen. Via een leuke omweg ben ik te voet naar het strand van Tsilivi gegaan (ca 7 km). Onderweg weer fijn tussen de olijfgaarden en (kale) wijngaarden gelopen en van alles wat om mij heen gebeurde genoten. Het valt mij op hoeveel mensen uiteindelijk honden hebben. Eigenlijk heeft bijna iedereen wel minstens 1 hond. Stuk voor stuk zijn het honden die zich luid en duidelijk laten horen. Ik vind het wel prima zolang ze maar achter het hek blijven! Hier en daar zie ik wel straathonden, maar die doen niks. Ze lopen met een grote boog om mij heen terwijl ze het liefst alle aandacht van de wereld willen hebben. Tsilivi ziet er ook verlaten uit, maar wat schept tot mijn verbazing? Er zijn al mensen bezig om zich klaar te maken voor een nieuw seizoen! Dit doet mij goed. Het gebeurt zo vaak dat men zich ’last minute’ voorbereidt. En dat terwijl we hier voornamelijk van het toerisme leven! Nou, moet ik zeggen dat wij Nederlanders ook altijd hier als eerste komen en als laatste gaan. Dus als hostess- en vakantieganger zijnde ervaren we dat simpelweg af en toe zo. Als de Engelsen hun entree maken dan is alles zo goed als klaar. Op het strand neem ik een plaatsje bij de (gesloten) Lifetime Bar en geniet ik van de mensen die voorbij gaan. Marinos belt mij. Wat voor een wandeling maak ik toch? Normaal neem ik een ronde van ca 45 minuten vlakbij ons huis. Vandaag zat ik vol goede moed en was ik langer op pad. Marinos besloot mij op te halen. Per scooter heb ik hem op de terugweg laten zien waar ik heb gewandeld.

Eergister zijn we met de auto langs de oostkust gereden. Ter hoogte van Kalipado zijn we spontaan het binnenland ingegaan. Die dag wilden we even wat anders dan de toeristische plaatsjes. We zijn langs Agia Marina gereden en via Skoulikado langzaam weer naar de hoofdweg gereden op naar het Noorden. Bij de Xigia Caves zijn we even uitgestapt en hebben we een wandeling gemaakt naar een van de strandjes daar. Hierna zijn we huiswaarts gereden. Marinos had om 3 uur training. Over het algemeen ga ik niet mee en doe ik wat anders, maar vandaag wilde ik wel weer eens komen kijken. Marinos brengt mij voor de training nog even een lekkere frappé. Daar zit ik dan op de tribune met een lekkere frappé. De zon op mijn giechel. Zicht op het veld, de heuvels er achter en rechts heb ik de zee. Er staat een redelijke wind waardoor er meerdere kitesurfers bezig zijn op het water. Al met al kan ik weer lekker genieten van Zakynthos.